In de jaren ’60 en de daaropvolgende jaren waren plastic en chemie de toekomst. Het was duidelijk een andere tijd, met een andere houding naar petrochemie dan nu. Dus toen het innovatieve (soms technisch ingestoken) speelgoedmerk LEGO in de jaren 60 intensief ging samenwerken met chemiebedrijf SHELL – als ontwikkelaar van plastic – leek dat een goede match. Wanneer we kijken naar de huidige tijd met klimaat- en milieuproblemen, waarin de chemische sector hoogstwaarschijnlijk een negatief aandeel heeft, zien we een hang naar duurzaamheid, gezondheid en het milieu sparen. Hoe gaat LEGO hier mee om?
Verminderen van de ecologische voetafdruk
LEGO is van mening dat zij als speelgoedfabrikant, gebruiker van ongeveer 6.000 ton plastic per jaar, vele andere grondstoffen en enorm veel energie een aandeel heeft in het creëren van een goede leefomgeving voor het nageslacht. LEGO is dan ook druk bezig om de ecologische voetafdruk te verkleinen en een positieve impact op de planeet achter te laten. Dat doen ze door het formaat van de verpakkingen te reduceren, door FSC-gecertificeerd verpakkingsmateriaal te gebruiken en door te investeren in groene energie.
Voor de 60 miljoen bouwsteentjes die jaarlijks geproduceerd worden is het bedrijf naarstig op zoek naar een andere grondstof dan plastic. Alternatieve grondstoffen voor de materialen waarvan de bouwsteentjes worden gemaakt vinden, betekent een aanzienlijke vermindering van de impact die de Lego op de planeet heeft Het streven van de bouwsteentjesfabrikant is om in 2030 voor een groot deel gebruik te maken van duurzame materialen. Dus zonder fossiele brandstof, onder de juiste arbeidsomstandigheden en zonder klimaatbelasting. Het bedrijf doet de investering omdat het ‘een positieve invloed op de wereld’ wil hebben.
Klik hier voor ons volledige assortiment LEGO. Wij verkopen via de webshop van BOL.com
Beëindigen samenwerking SHELL
In 2014 werd Lego zwaar op de korrel genomen door Greenpeace omdat het bedrijf samenwerkt met het olieconcern Shell. Al tientallen jaren betaalt het Brits-Nederlandse concern om Legospeelgoed te laten maken waarop Shell staat, met als doel het bedrijf een goede naam te geven onder de jeugd. Milieuorganisatie Greenpeace heeft die doordachte marketingtactiek aangegrepen om te protesteren tegen plannen van Shell om te gaan boren naar olie in het Noordpoolgebied. In een campagnefilmpje laat Greenpeace een poollandschap van legofiguurtjes onder een dikke laag ruwe olie verdwijnen.
Greenpeace vindt dat een bedrijf met zo’n mooi duurzaamheidbeleid als Lego, nooit de samenwerking met Shell had moeten aangaan. Inmiddels is de reputatie van het oliebedrijf Shell zo dubieus geworden dat Lego zich genoodzaakt ziet de lucratieve samenwerking te verbreken. Lego zal het bestaande marketingcontract met Shell, dat in 2011 werd afgesloten en de productie behelst van promotionele speelgoedsetjes die bij benzinestations verkrijgbaar zijn, gewoon uitdienen maar dus niet verlengen. De speelgoedproducent zegt geen zin te hebben in een vervuild imago. “Wij hebben het beste voor met de planeet die onze kinderen zullen erven”, zegt Lego in het statement.
Samenwerking met het World Wildlife Fund (WWF)
LEGO heeft tevens een partnerovereenkomst met het WWF gesloten, onder de noemer Climate Savers, die ten doel heeft een strategie voor duurzame materialen te ontwikkelen. In het voorjaar van 2015 is een nieuw samenwerkingsverband met het WWF overeengekomen, waarbij de focus ligt op een betere beoordeling van de algehele duurzaamheid en de invloed op het milieu van nieuwe ‘bio-based’ materialen voor LEGO elementen en verpakkingen. De bouwsteentjesfabrikant is dus hard aan het werk met hun duurzaamheidsambitie.
Klik hier voor ons volledige assortiment LEGO. Wij verkopen via de webshop van BOL.com
Goede zaak, die kant gaan we toch echt met zijn alle op: meer duurzaamheid