Ga naar de inhoud

Geschiedenis van LEGO: 1949 tot nu

De geschiedenis van LEGO legt ongetwijfeld het grootste succesverhaal van de speelgoedbranche bloot. De bouwsteentjesfabrikant is het twee na grootste bedrijf ter wereld dat speelgoed produceert, heeft 2x de prijs speelgoed van de eeuw gewonnen en de omzet groeit nog jaarlijks. Het is een megabedrijf geworden in de speelgoed branche met een zeer goede reputatie. Hoe komt het dat LEGO zo groot en populair is geworden? Daarvoor moeten we helemaal terug naar het begin. Een kijkje in de geschiedenis van de bouwsteentjesfabrikant.

Deense timmerman

In 1916 brandde de werkplaats van de Deense timmerman Ole KirK Christiansen tot de grond aan af. In de nieuwe werkplaats die hij hiervoor in de plaats liet bouwen, ging hij zich toeleggen op het maken van speelgoed van hout: vrachtwagens, treinen en eenden. Rond deze tijd bedacht Ole ook de naam LEGO. De naam is afgeleid van de Deense zin leg godt, speel goed, en betekent – een gelukkig toeval – in het Latijn ‘ik stel samen’.

Maar de fabriek brandde enkele jaren opnieuw tot de grond toe af. Ole hield vol en bouwde een nieuwe fabriek. De fabriek bleef houten speelgoed produceren totdat Ole in 1947 op een speelgoedbeurs in aanraking kwam met een machine die plastic onderdelen kon maken op basis van mallen. Ole kocht deze machine en begon simpel plastic speelgoed te maken.

Klik hier voor ons volledige assortiment LEGO. Wij verkopen via de webshop van BOL.com

Bouwblokjes van plastic

De eerste bouwsteentjes dateren uit 1949: steentjes met 4 en 8 noppen. Maar deze bouwsteentjes waren nog niet perfect. Doordat de steentjes hol van binnen waren bleven ze niet goed op elkaar zitten. Het LEGO steentje zoals we dat nu kennen werd in 1957 bedacht. Het was de zoon van Ole Kirk, Godtfredt, die een briljant idee had om de bouwsteentjes te verbeteren. In plaats van ze hol te maken bedacht hij de buisjes binnen in de stenen die er voor zorgen dat de stenen stevig op elkaar klemmen. Het idee werd uitgevoerd en het LEGO systeem zoals we dat nu kennen was geboren.

Op dit moment produceren de LEGO® fabrieken miljarden bouwblokjes per jaar. Elk jaar produceren meer dan vijf keer zoveel steentjes als de wereldbevolking groot is. De 700 miljard LEGO-onderdelen die sindsdien zijn geproduceerd, passen allemaal nog steeds op de steentjes uit 1957. De combinatiemogelijkheden van de bouwstenen zijn praktisch oneindig. Met zes acht-noppen bouwsteentjes kun je ruim 102.981.500 combinaties maken.

De magische formule, waar je met LEGO oneindig veel dingen kunt bouwen, spreekt kinderen aan en de bouwsteentjes werden een wereldwijd fenomeen. Maar wat het succes van LEGO versnelde was natuurlijk het uitbrengen van thema sets, zoals City, Kasteel en Ruimte. En later ook Star wars en Harry Potter. Nog steeds komen er jaarlijks nieuwe themasets bij en vallen oudere thema’s af. De hoofdthema’s City, Creator, Friends en kasteel blijven altijd behouden, maar films, boeken en hypes inspireren LEGO tot het uitbrengen van nieuwe sets. Een blik op de geschiedenis brengt ons onder andere bij The lord of the rings, the simpsons, Jurasic Parc, ghostbusters, etc.

Bijna failliet

In 2004 was de Deense fabrikant nog dicht bij een faillissement. De LEGO Group nam in de jaren rond 2000 een reeks beslissingen die desastreus uitpakten. Om meer uit het sterke LEGO-merk te halen, breidde het zijn activiteiten uit naar pretparken, computerspellen, kleding, horloges en meer, zonder veel succes. De belangrijkste wijziging die slecht uitpakte was dat de bouwpakketten eenvoudiger werden. De verkopen liepen terug, want ook ouders die vroeger speelden met het speelgoed herkenden zich er niet meer in.

Na enkele jaren realiseerde LEGO zich dat ze zich weer moesten gaan richten op wat LEGO vroeger zo succesvol maakte: mooie, doordachte bouwdozen. ‘Back to bricks’ was het devies, terug naar de steentjes. Daarmee vond het bedrijf weer aansluiting bij kinderen en de trouwe klanten en werd het weer opnieuw populair. Nu beleeft het bedrijf zijn beste jaren ooit.

LEGO nu

Constante vernieuwing is de boodschap. Jaarlijks wordt 30 tot 40 procent van het totale LEGO® assortiment vernieuwd. Het speelplezier, de wensen en de ontwikkeling van kinderen, staan bij die vernieuwing centraal. Het moet altijd leuk, uitdagend en leerzaam zijn en de ontwikkeling van kinderen stimuleren terwijl de bouwsteentjes een hoge kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid moeten hebben. Ieder jaar weer is er splinternieuw speelgoed met schitterende, actuele thema’s, moderne technische snufjes en verrassende uitdagingen.

Vandaag de dag maakt LEGO ongeveer 100.000 onderdelen per minuut en is het een van de grootste speelgoedfabrikanten van de wereld geworden. Dat ging niet gemakkelijk, naast de branden moest het merk zich regelmatig opnieuw uitvinden (zie boven). Uiteindelijk heeft dat geleidt tot een bedrijf dat dicht bij de basis blijft: bouwsteentjes.

Kijk eens rond op onze website, wellicht vindt je hier LEGO dat aan je verwachtingen en budget voldoet. Klik hier voor ons volledige assortiment LEGO. Wij verkopen via de webshop van BOL.com

3 reacties op “Geschiedenis van LEGO: 1949 tot nu”

  1. Ik heb nog een kleine toevoeging. Het ontwerp met de ronde nopjes was gebaseerd op blokjes van het Britse Kiddicraft. In 1981 verwierf Lego pas alle rechten van Kiddicraft – voor een onbekend bedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *